Propast Power Balance-a

Power-BalanceGumene trakice s ugrađenim hologramima nosile su i promovirale mnoge superzvijezde američkog sporta, među kojima i Kobe Bryant, Shaquille O’Neal, Lamar Odom i David Beckham. Širom svijeta prodano je oko 2,5 milijuna primjeraka po cijeni od pet do 30 dolara.

Međutim, u prosincu 2010. godine Australska komisija za tržišno natjecanje i zaštitu potrošača natjerala je kalifornijsku tvrtku da prizna kako narukvice zapravo nikome ne pomažu da postigne ono što PB obećava: ravnotežu, snagu i koordinaciju.

'Priznajemo da nema pouzdanih znanstvenih dokaza koji bi potkrijepili naše tvrdnje, što znači da smo zaveli kupce', objavila je kompanija u izjavi za medije dodajući: 'Ako se osjećate prevarenim našim reklamama, ovime se želimo bez zadrške ispričati i ponuditi vam pun povrat novca.'

No ovo priznanje nije vrijedilo u drugim zemljama. Samo tjedan dana nakon objave 'mea culpa', košarkaški klub Sacramento Kings zamalo je potpisao sporazum prema kojem je ime kompanije trebalo najmanje pet godina krasiti njegovu dvoranu. Konačno je par dana kasnije federalnom sudu u Los Angelesu protiv PB-a podnesena tužba u kojoj je istaknuto da je firma nastavila proizvoditi, prodavati i reklamirati narukvice unatoč tome što je sama priznala da ne djeluju.

Prema pisanju nekih američkih medija, PB je u sudskom procesu pristao na nagodbu u kojoj će morati isplatiti odštetu od 75 milijuna dolara, pa mu najvjerojatnije prijeti stečaj. No Jason Damata iz Power Balancea tvrdi da ovi napisi nisu točni.

'Glasine koje su, naravno, krenule iz TMZ-a, nisu istinite. PB neće ostati bez posla', rekao je Damata za NY Daily News. 'PB će zapravo u narednih nekoliko tjedana lansirati novi proizvod tzv. performance mouth gear (traku koja se stavlja u usta kako bi osnažila sportske izvedbe)'. Damata tvrdi da je postignuta nagodba o odšteti od milijun dolara te da je tvrtka objavila stečaj i na temelju njega zatražila zaštitu.

Narukvice Power Balance tek su kap u moru sličnih šarlatanskih proizvoda i terapija 'frekvencijama', 'energijama' i 'prirodnim ravnotežama' koje se bez ikakvih testova i kontrole promoviraju i prodaju širom svijeta. Hoće li se tužbe proširiti i na njih, pokazat će vrijeme. Ako je suditi po sličnim procesima protiv duhanskih kompanija, stvari neće stati na PB-u, barem ne u zemljama s učinkovitim pravosuđem. Presedan bi u najmanju ruku mogao biti ozbiljno upozorenje svim prodavačima magle da dolaze neka drukčija vremena u kojima će kupci konačno početi postavljati pitanja kao što su: 'Kakva je to energija?' i 'Ima li ovo stvarno neko djelovanje?' Ili da će to za njih činiti agencije za zaštitu potrošača.